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John List: Behavioral Economics – Field Experiments as a Revolution in Economics & Politics
7. September 2016 | 18:30 – 20:00
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Politik ist immer noch sehr oft von Ideologie gepägt. Probleme werden identifiziert, je nach Weltbild werden Lösungen vorgeschlagen und diskutiert – eine setzt sich durch. Dabei könnten Politik und Entscheidungsträger schon längst auf empirische Daten zurückgreifen.
Welche Intervention wirkt – und welche nicht? Diese Frage wird von Verhaltensökonomen schon seit Jahren experimentell untersucht. Die Erkenntnisse bilden eine Grundlage für neue Initiativen und Gesetze, die nicht auf persönlichen Einschätzungen, sondern auf Evidenz basiert.
Beim ersten Treffen des Vienna Behavioral Economics Network diskutieren die beiden Verhaltensökonomen John List (University of Chicago) und Jean-Robert Tyran (Universität Wien) das grosse Potenzial von Feldexperimenten für eine evidenzbasierte Politik.
1. Speaker & Einführung: Jean-Robert Tyran, Univ. Prof. in Experimental Economics at University of Vienna (Website)
Tyran ist Universtätsprofessor für Volkswirtschaftslehre und Direktor des Wiener Fakultätszentrums für Experimentelle Wirtschaftsforschung. Er erforscht in seiner Arbeit vor allem, wie Märkte und Demokratien durch die begrenzte Rationalität des Menschen und dessen sozialen Präferenzen geprägt werden.
Eines seiner aktuellen Projekte ist der Aufbau einer internetbasierten Plattform für die Durchführung von großen ökonomischen Experimenten. (iLEE). In diesem Video erklärt er die Hintergründe und den Nutzen von ökonomischen Experimenten.
2. Speaker & Key Note Lecture: “How Field Experiments provide insight for education and early childhood development – an evidence based view”, John List, Professor of Experimental Economics, University of Chicago (Website)
List gehört einer neuen Generation von Ökonomen an, die systematisch untersuchen, wie sich die Menschen in der Wirtschaftswelt tatsächlich verhalten. Große Teile seiner Arbeit sind Feldexperimenten gewidmet. So untersucht er etwa, mit welchen Interventionen armen Kindern zu einem erfolgreichen Aufstieg verholfen werden kann. Seit 2015 zählt ihn Thomson Reuters zu den Favoriten auf einen Wirtschaftsnobelpreis.
“My passion is using field experiments to explore economic questions. I view field experiments as representing a unique manner in which to obtain data because they force the researcher to understand everyday phenomena, many of which we stumble upon frequently. Merely grasping the interrelationships of factors in field settings is not enough, however, as the field experimenter must then seek to understand more distant phenomena that have the same underlying structure. Until this is achieved, one cannot reap the true rewards of field experimentation. For a fuller exposition of my views on field experimentation, take a look at a recent interview with Aaron Steelman of the Federal Reserve Bank of Richmond.
To obtain data for my field experiments, I have made use of several different markets, including countless charitable fundraising activities, the Chicago Board of Trade, Costa Rican CEOs, the new automobile market, sports memorabilia markets, coin markets, auto repair markets, open air markets located throughout the globe, various venues on the internet, several auction settings, shopping malls, various labor markets, and grammar and high schools.
More recently, I have been engaged in a series of field experiments with various publicly traded corporations—from car manufacturers to travel companies. I view this as exciting because I can put economic theories and approaches on the line in the markets economists concern themselves. Not only have results proven to be informative and valuable, but also above expectations, as successful field experiments yielding quite interesting data patterns have been generated. Overall, the data that I have collected has provided insights into many subsets of microeconomics including pricing behavior, discrimination in the marketplace, the valuation of non-marketed goods and services, public good provisioning, behavioral anomalies, charitable giving, auction theory, and the role of the market in the development of rationality.”
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Eintritt ist frei, Dresscode ist casual smart.
Nach den Vorträgen gibt es bei Getränken und Snacks weitere Möglichkeiten für Diskussionen und Networking.